Zabkása, zabpehely és barátai

Sport táplálkozás jelentőségét senki sem kérdőjelezi meg. Nem lehet vajas-lekváros kenyérrel eredményeket elérni (bár ha teljes kiőrlésű kenyér és házi lekvár esetleg xilittel vagy eritrittel van akkor talán még jó is lehet). Persze nem vagyok én sem profi (aki ebből él), de ha jönnek az eredmények és jobban teljesítek az előző évnél akkor engem is meggyőznek az adatok. Nincs mese oda kell figyelni minden nap mit eszünk !

Előszeretettel fogyasztom a zabpelyhet, zabkásaként elkészítve. Igaz előtte is voltak próbálkozások joghurttal összekeverve, de mivel szinte nyersen ettem meg nem tartozott a kedvenc ételeim közé. (megj : kiderült, hogy a nyers zabpehely annyira nem tesz jót a gyomornak)  Viszont most, hogy tudom hogyan kell elkészíteni kinyílt előttem egy másik dimenzió egy szélesebb spektrum.

Sok forgalmazótól kapható különféle kiszerelésben, de a zabpehely az zabpehely akármilyen a csomagolás. Van nagyon szemű és finomabbra őrölt szemekkel, ki melyiket részesíti előnyben ?!

TESCO-s zabpehely 299 FT 500 gr
TESCO-s zabpehely
299 FT 500 gr

Tápértékei forrás : kaloriaguru.hu

Zabpehely kcal

Elkészítése

Felforraljuk a tejet (bár én ezt annyira nem szeretem és inkább a kókusz, mandula italt használom) vagy vizet majd beletesszük a zabpelyhet, lejjebb vesszük a tűzet és lassú kevergetéssel 5 perc alatt elkészül. Kicsit hagyjuk kihűlni és ízlés szerint ízesítjük pl. fahéjas xilit vagy eritrittel, de tehetünk rá banán karikákat. Személy szerint próbáltam már kókusz reszeléket is tenni ízesítésnek és nekem bevált a dolog, nagyon finom lett tőle a kásám. Természetesen nagyon sok lehetőség van, mindenki tapasztalja ki hogyan, mivel szereti fogyasztani.

Az így elkészült étel akár egy kiadós reggelinek is beillik hiszen minden benne van ami szükséges egy jó nap indulásához. (megj : reggel szervezetünk érzékenyebb a CH bevitelre így nem mindegy milyen minőségben és mennyit)

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

és akkor jöjjön egy hivatkozás, hogy ne csak az én szavaimnak higgyetek.

forrás : memton.com

Az elmúlt években egyre növekedett az érdeklődés a zabpehely, és annak egészségügyi előnyei iránt. Már kis mennyiség fogyasztása is észrevehetően csökkenti a koleszterinszintet, köszönhetően oldható rost tartalmának, valamint segít megelőzni a szívbetegségeket alacsony zsírtartalmú étrend mellett. A zabpehely sok sportoló étrendjében is központi szerepet tölt be, különösen az erősportolók között. Az oldható rosttartalom képes az emésztést lassítani, így stabilizálja a vércukorszintet. A főtt zabpehely alacsonyabb GI-vel rendelkezik, mint a nyers, mivel a főzés felszabadítja a korábban is említett vízoldékony rostokat. ezek a rostok lehetővé teszik, hogy a glukóz csak lassan jusson a véráramba. Ez a cukorbetegek számára különösen jó hír.

Napjainkban az emberi fogyasztásra termesztett és feldolgozott, gondosan válogatott egész szemű zabot megtisztítják külső héjától, majd malomüzemi tisztítás és előkészítés után, gőzöléssel, hengerek közti lapítással állítják elő. A zabpehely tartalmazza a zabszemekben lévő táplálkozás-élettani szempontból fontos alkotóelemeket, fehérjéket, élelmirostokat, természetes vitaminokat, és ásványi anyagokat.

A zabpehely élettani hatása:

– Gazdag B vitaminban és E vitaminban
– Vas, kálium, kalcium, foszfor és magnézium is található benne
– Növény létére nagy a fehérjetartalma
– Regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert
– Ajánlott a fogyasztása bőr és emésztési panaszoknál
– Ajánlott továbbá kimerültség és fokozott stressz esetén
– Gyulladásgátló anyagokat tartalmaz, nyugtatja a gyomrot, beleket
– Természetes lúgosító hatásával a szervezet savasodását képes megkötni,
megszüntetni
– A rák megelőzését is elősegíti. Oldhatatlan rostjai ugyanis csökkentik egyes savak
toxicitását. Emellett a benne lévő fitokemikáliák is rákmegelőző hatással bírnak.
– Teltségérzetet okoz. Akik reggel zabpelyhet esznek, kevésbé hajlamosan ebéd előtt
nassolni.

A zabpelyhes levesek, főzelékek, sütemények, müzlik lényege, hogy áztatott zabpelyhet keverünk az ételekbe, ettől rostdúsabb, táplálóbb élelmet kapunk. Továbbá kiválóan alkalmas bizonyos táplálkozási szempontból nem igazán egészséges ételösszetevők kiváltására, helyettesítésére is.

Azonban az ízesített zabpelyhekkel és egyéb reggelinek árusított gabonapehely készítményekkel vigyázni kell, ezek gyakran tartalmaznak cukrot és egyéb adalékanyagokat!

A zabpehely rendszeres fogyasztása jó hatással lehet az egészség megőrzésére, javíthatja az emésztést és a csontok, valamint erek általános állapotát. Fogyasztása minden korosztály számára kedvező lehet, de kisgyermekek, kismamák, és idős emberek táplálásában is kiemelkedő szerepet játszik.

Szűcs Sándor mesterszakács
MNGSZ Egészséges Táplálkozás Bizottság

Instant zabkásák 

Sajnos a gyors élet magával hozta a gyors ennivalókat, instant elkészíthető ételeket. Zabkását annyira egyszerű elkészíteni, hogy hazudik az aki azt mondja sokat kell főzni, sokáig tart az elkészítése stb…ez nem igaz. Ettől függetlenül fokozták a gyorsaságot az instant zabkásák megjelenésével. Választék az van bőven a boltok polcain…….

Instant zankásák valsztek.jpg

Mi is megvettünk egy pár csomaggal és elkészítettük, hogy tudjunk érdemben ítélkezni. Csináltam erről egy videót nézzétek meg.