SMR henger

Szegények masszőrre a kevesebb sérülésért és a gyorsabb regenerációért……..

 

fascia-chain.jpg

Futó, triatlonos karrierem alatt számtalan versenyen és edzésen vettem részt (124 db).  Sokszor láttam futó, edző, versenyző társaimat bemelegíteni, de egyetlen embertől, edzőtől sem láttam a szakszerű bemelegítést (6 lépéses Dr. Metzing Miklós által kifejlesztett gimnasztikai bemelegítés). Azt meg meg sem említem mennyien használnak SMR hengert ! A legtöbb triatlonos már kezdi érteni, hogy mennyire fontos a regeneráció és az izmok bemelegítése szempontjából a hengerezés ezért egy-két embernél már látom a használatát. Sokáig én is masszőrhöz jártam. Ő mondta nekem az SMR henger a “szegények masszőrre” hiszen nem mindig tudunk magunkhoz hívni egy szakembert ki masszíroztatni magunkat, de a henger minden edzés, verseny előtt és után velünk lehet.

Jómagam 2015-óta használok én is SMR hengert izmaim lazításához, regenerációjához. Előtte sokszor  láttam, de nem tulajdonítottam nagyobb jelentőséget ennek az eszköznek, hiszen én masszőrhöz jártam. Versenyek előtt mindig lemasszíroztattam magam a munkahelyemen és kész. Ezt elegendőnek tartottam az izmaim és a fasciliák karbantartásához, lazításához, hiszen a masszőr kéz jobban érzi hol vannak a problémák és hol kell jobban megdolgozni (eldolgozni) az izom csomókat.

Majd vásároltam egy SMR hengert, azok közül is a bordázottabb kivitelt (kicsit rosszul felismerve milyennel kell kezdeni). Ezután utánaolvastam a használatának és rögtön ki is próbáltam. Nem akarok nagyot mondani, de nagy hiányosságot pótolt a hétköznapi életem és a mindennapi sportolásnál. Egyszóval fantasztikus találmány. Nem csak hogy nincsenek izom merevedéseim hanem fényévekkel jobb az állapota az izmainak. Mielőtt nem használtam az SMR hengert versenyek után napokig próbáltam nyújtani, masszírozni, kenni izomlazító krémmel. Hengerrel ez a mutatvány sokkal hatásosabb és hatékonyabb. Mindenhova magunkkal vihetjük, könnyű és használata sem túl bonyolult. Ma már 4 fajta hengerem van a szivacshengertől az erősebb triger pontokat kimasszirozó-ig.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Miért vannak sérülések a legtöbb sportolónál, versenyzőnél ? Sorolom:

  • bemelegítés hiánya vagy nem teljes körű
  • nem megfelelő nyújtás
  • egyoldalú túlterhelés
  • nem elegendő folyadék bevitel

Fontos dolog kimaradt a felsorolásból : nincsenek kellően és szakszerűen bemelegítve az izompólyák ! Nem az izmokról és nem nyújtásról van szó most az is fontos természetesen.  Izomcsomó (trigger point) mentesség is elég fontos szerepet töltenek be, hogy funkcionálisan is jól működjenek az izmaink.

triggerpointslg.jpg
Szegények masszőrre

SMR = Self Myofascia Release egy önmasszírozó eszköz.

  • Az izompólya (“myofascia”) két szóból képződik : a “myo” izmot jelent, a “fascia” pedig a testben található kötőszövet.
  • Az izom összehúzódik, a fascia pedig biztosítja hozzá a támogatást, hogy a kívánt mozgás megvalósuláson.

2018-ban a Személyi Edzői képzésen szóba került egy hengerezésről szóló vaskos könyv. Azonnal kívánság listámra tettem és Jézuskától ezt kértem.

Kyle Stull - Hengerezés kézikönyve.jpg

Ebből idézek egy-két mondatot ami összefoglalja a sava-borsát a hengerezésnek. Természetesen ha valaki mélyebben szeretne ezzel foglalkozni akkor javaslom a köny beszerzését és elolvasását.

Miért hengerezzünk ?

Hengerezés edzés előtt és után

  • a hengerezés fokozza a flexibilitást  (vagyis azt, hogy milyen mértékben képesek megnyúlni és rövidülni az izmok). Minél flexibilisebb egy izom, annál jobb minőségű mozgás érhető el vele az ízületekben.
  • ha egy izom nem képes teljes mértékben, megnyúlni, de mégis kényszerítik, jó esély van rá. hogy megsérül.
  • a hengerezéssel fokozhatod a keringést is. A bőséges vérkeringésű területek ritkábban sérülnek meg.
  • “ha egy izom megrövidült pozícióban ragad akkor az ízület ellentétes oldalán található izom nem tud összehúzódni amikor szükség lenne rá”
  • “a nehéz súllyal végzett emelést követő hengerezés felgyorsítja a regenerációt, csökkenti az izomláz mértékét”

HENGEREZÉSI GYAKORLATOK, TECHNIKÁK

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Milyen izmokat hengerezzünk ?

Azokat amiket jobban használunk, de ha minden izmon átmegyünk napi szinten azt is meghálálja a testünk. Jobb regeneráció, salakanyagoktól való megválás és az izmok hatékonysága is nőni fog.

Találtam egy cikket a sportime újságban ami segít a használatában és megértésében.

Mire figyeljünk SMR hengerezéskor

  • a henger mindig derékszögben helyezkedjen el az izom lefutására. Ferdén átlósan ne hengereljünk egy izmot se.
  • a fájdalom, amelyet a hengerrel okozhatunk nem szabad, hogy túl erős legyen. Kifejezetten árthat ha  valaki mindent eltűrve, durván áthengereli magát. Egy 10-es fájdalomskálán az SMR-henger nem okozhat 3-asnál erősebb panaszt. Ha ennél nagyobb a fájdalom, emelkedjünk magasabbra vagy szerezzünk be puhább hengert. 
  • a hengerezés (pláne az elején) akkor jó, ha lassú ! Egy izmon 10 mp alatt szánkázzunk fel, majd ugyanennyi alatt le. S ahhoz, hogy érjen valamit, legalább ötször haladjunk végig egy izmon. 
  • az ízületeken ne hengerezzünk át : térdhajlaton, lágyékon. Álljunk meg alatta, s induljunk tovább felette
  • hacsak nincs különösebb  gyógyászati oka, szimmetrikusan hengereljünk át mindkét testfelületünket.
  • hengerünk felszíne legyen sima vagy merőlegesen barázdált, de ne ferdén barázdált. A rücskös hengerek nem feltétlen találnak el majd egy-egy triggerpontot, és a fasciában nem jó mintát nyomni.
  • ha valaki komolyan akarja venni, edzés előtt a munkaizmokat hengerelje át 5-5 szőr, majd edzés után 10-10 szer. Azonnali lesz a változás, már az első edzés alkalmával ! 

Forrás : sportime

Hengerezés és orvosi ellenjavallatok

  • Csontritkulás
  • Cukorbetegség
  • Magas vérnyomás
  • Visszér
  • Várandóság

 

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.