Verseny alatt a megfelelő pulzusszám

Verseny alatt a megfelelő pulzusszám !

Kedvenc témám és nem lehet elégszer beszélni róla hiszen újabb és újabb emberek kezdenek el futni vagy versenyezni. Sőt talán kijelenthető, hogy egyre több ember gondolja úgy, hogy versenyzésre felkészült a szervezete. Pedig a versenyeken vannak szintidők amiket minimum teljesíteni kell (vagy illik). Ezt úgy kellene elérni, hogy közben a szervezetünket nem tesszük teljesen tönkre. Kellően felkészült szervezettel, edzettséggel viszont tudjuk és ismerjük annyira a szervezetünket, hogy nem lesz bennünk kérdés. Milyen pulzuson versenyezzek ?

Az én meglátásom az, hogy az edzések alatt kell elérni a sportformát a versenyre való időzítést a legjobb pulzus – tempó – lépésszám együttest. Egyik sem választható külön a verseny alatt. Miért ? Mert fejlesztésük lehet edzéseken különálló, de a versenyre ennek a triónak együtt kell egy jó versenyidőt majd kiadni. Előtte azért érdemes tisztázni, hogy mi a pulzus ?!

Mi a pulzus : a pulzus a külső és belső környezetre adott válaszreakció szrevezetünknek, szívünk válaszreakciója a terhelésre. Azt se felejtsük el, hogy nagyon sok tényező befolyásolja a pulzusunkat.

Mitől is függ a pulzusszámunk  ?  verseny alatt, de nem csak verseny alatt. Ez a legnagyobb téma hiszen nagyon sok befolyásoló tényező lehet. Vegyük sorban :

  1. Edzettség
  2. Vér oxigén szállító képessége (SpO2) vérsaturáció
  3. Keringési rendszer edzettsége
  4. Zsír anyagcsere felhasználó képesség terhelés alatt
  5. Tüdőkapacitás
  6.  Oxigénszükségletünk egy adott terhelésre

Miért kell pulzust mérni egyáltalán ? Nem jó tempóra vagy érzésre futni, versenyezni ? Lehet úgy is csak ahhoz ismerni kell a szervezetet, hogy milyen mennyiségű, minőségű, hosszúságú terhelésre hogyan reagál a szervezet. Ehhez nem 1 hét Margit-sziget futás szükséges. Gyakorolnunk kell(ene) az adott tempóhoz tartozó válaszreakciókat amit a szervezetünk mutat. Ez lehet légzés, pulzus, fáradás. Legjobb viszont ha elmegyünk egy teljesítmény diagnosztikára és ott mindenre választ kapunk, számokkal , adatokkal.

Folytatom a cikket…….csak futok, úszok,biciklizek vagy edzést tartok 🙂