Kezdő futóknak

Elkezdeni a legnehezebb……mondják sokan

Ez így is van mint minden az életben (pl. új munkahely, takarítás otthon stb.) de akkor a legjobb ha szembeszállunk.

Mindig van valami kifogás magunkkal szemben. Ezeknek végtelen a tárháza de itt van egy-két gyöngyszem ezekből :

  • “Mennem kell reggel dolgozni ezért nem jó az esti futás”
  • “Reggel nagyon korán kelek nem tudok korábban felkeni”
  • “Gyerekeket kell vinnem óvodába, bölcsődébe, iskolába – mikor menjek én futni ?”
  • “Délutánra már nagyon fáradt vagyok nem tudok elmenni még futni is.”

Ezekre nekem az a válaszom, hogy :

  • nekem is reggel kezdődik a munkaidőm és van hogy előtte felkelek futni vagy edzeni igaz nem mindig
  • nekem is sokszor amikor elmegyek futni nincs kedvem – de ott megjön 🙂
  • nekem is van gyerekem akit óvodába kell vinni
  • én is fáradt vagyok délutánra
  • sőt a nap nekem is és mindenkinek 24 órából áll.

De mégis megcsináljuk, kimegyünk és futunk, edzünk és közben helyretesszük a dolgainkat. A futás a legjobb arra, hogy a meglévő vagy függő dolgokat rendbe tegyük esetleg új ötletek szülessenek. Van időnk gondolkodni és közben teszünk valamit az egészségünkért is.

Kezdeti lépések

Mi kell egy jó kocogáshoz ?

Tulajdonképpen ugyanaz mint amit hordunk vagy találunk a szekrényben hiszen mindenkinek van sport cipője, melegítője esetleg rövid nadrágja és zoknija. Persze majd később amikor kicsit többet mennénk már futni akkor ezeket érdemes lecserélni, hogy kényelmesebben érezzük magunkat. Nem érdemes nagyon sok időt azzal foglalatoskodni mit veszek fel, majd ha rutinná válik és hiányzik a futás öröme akkor érdemes ezzel komolyabban foglalkozni.

De ha valakinek attól jön meg a kedve, hogy szép cipő van a lábán akkor irány a Decathlon, Intersport, Hervis de ne az Auchan ! Vegyünk egy kényelmes és nekünk tetsző sport cipőt ha lehet futó cipő legyen. Nem kell a legdrágábbtól kiakadni milyen áron van mert az a profi sportolóknak kell. Nagyjából úgy 5-10.000 ft között már lehet venni kocogásra alkalmas sport cipőt. Miért mondom, hogy kocogás ? Mert mindenki aki veszi a fáradságot és elmegy edzeni az irdatlan tempót próbál diktálni magának. Nem kell, szépen lassan élvezzük a mozgást, nem kell meghalni az első kilométereken. Mindenki le tud futni több kilométert is, egyetlen kérdés van : ezt mennyi idő alatt teszi meg. Ha valakinek van felesleg esetleg úgy érzi nem tud futni nyugodtan írjon egy email segítek szívesen (ellenszolgáltatás nélkül !!!!)

“Hiszen ez nekem megy !”

Mondják sokan az első futás után amikor valakit megtanítok vagy inkább megmutatom a futás örömét.  Tényleg pofon egyszerű. Velünk született tulajdonság ez a helyzetváltoztatási forma. Mindenki tud valamilyen formában kocogni. Ha nem megy olyan szépen csak döcögősen az sem baj attól még mozgásnak egyik formája az is. Kocogni kell és élvezni a szép időt (ha lehet először ne esőben vegyük rá magunkat a kocogásra)

Helyszín(ek)

Hova menjünk futni. Ha szerencsések vagyunk van park a közelben, oda és ne a városban. Ha a városban lakunk akkor se keseredjünk el hiszen ott is vannak közelben parkok szép számmal. DE NE AUTÓK KÖZÉ !!!!! Hiszen ha normál tempóval járkálunk az autók között az is eléggé egészség károsító nem hogy amikor futunk és lihegünk és kitágul a tüdőnk 5x 10x annyi CO2 megy bele a légzőszervünkbe.

Futásra alkalmas helyszínek :

  • Népliget
  • Városliget
  • Margit-sziget
  • Óbuda,Hajógyári sziget
  • Hármashatárhegy
  • János hegy
  • Pilisi hegységek
  • Duna-part gát
  • Kopaszi-gát

De ami a mozgásnál is fontosabb az életmód váltás vagy bizonyos dolgok elhagyása. Egyik bejegyzésemben írtam, hogy számomra is a legnagyobb eredményt a táplálkozás megváltoztatása hozta meg. Oda kell figyelnünk nincs mese.

Futást segítő eszközök

  1. Pulzus kontroll
  2. Kulacs(ok)
  3. Mérőeszközök (órák, karpántok stb..)
  4. Táplálék kiegészítők, vitaminok
Pulzus kontroll

Ezt nem elég hangsúlyozni, hiszen sokan nem is gondolnak abba bele, hogy a szívük kap a legnagyobb terhelést. Ezt monitorozni érdemes és kell. Miért ? Merül fel sokunkban a kérdés.

Azért mert ha túlterheljük a szívünket akkor vége a futkorászásnak, lehet örökre, de az is lehet, hogy csak ideiglenesen. Utóbbinál van még esélyünk változtatni az edzésmódszerünkön. Ha valaki elkezd futni mindig azt hiszi az a jó és hatékony, ha minél gyorsabban fut. Sőt megkockáztatom, hogy az általános iskolákban és a közép iskolákban is így oktatják a tanárok ?! Fuss időre minél gyorsabban. Senki nem hívja fela figyelmet arra, hogy mindenkinek más az edzettsége és a testfelépítése, sőt a szivének az állapota is. Fiatalkorban is nem csak az öregeknek vagy a középkoruaknak. Ezért nagyon fontos a személyre szabott edzés felépítése. De ha nincs “személyi edzőnk”, szakemberünk, tapasztalattal rendelkező futótársunk akkor se futkorásszunk össze-vissza, ész nélkül, főleg ne gyorsan mindent kiadva magunkból, mondva : hú most akkorát edzettem majd meghalltam, kiadtam magamból mindent. És tényleg kiadott magából mindent még a lelkét is. Van a házunk elött egy gimi ott szoktam nézni, hogy futattják a tanárok a diákokat, eszetlenűl időre. Mindenki ugyanazt a távot, edzettségtől, nemtől függetlenűl. Ezt nem lehet…..miért kellene egy atletikus testalkattal rendelkezőnek ugyanannyit futnia szemben azzal aki kicsit túlsúlyos. Na de ez az közoktatásra tartozik…..

Vegyük a fáradtságot és menjünk el egy sport áruházba és vegyünk egy pulzus mérőt. Olvassunk utána (akár itt a blogban) erről a témáról, hogy ne kontroll nélkül fussunk, kocogjunk. Sokkal kifizetödöbb és hatásosabb.

Tanácsadás, életmód változtatáshoz, táplálkozási ötletek

Elérhetőségeim a következők :

email : janosfut@gmail.com

tel : 0630-4365573

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.