Polar V800 teszt

  • Megjelenés : 2014 Q1
  • Ára : 91.000 Ft – 129.000 Ft
  • Vásárlás : 2016.03.07.
  • Szinek : fekete, kék, piros
  • Funkció(k) : triatlon, multifunkciós, okosóra
  • Súlya: 79 g
  • Vastagsága: 12,7 mm 
  • Kijelző mérete: 128 x 128 pont
  • Memória  : 8 MB Flash (1 hónap edzés adatai az órában)
  • Borítás  : Gorilla Glass üveg
  • Test  : alumínium és rozsdamentes acél
  • Vízállóság :  30 m-ig 
  • Akku : 350 mAh újratölthető lítium-polimer akkumulátor

akkumulátor élettartama : GPS és az érzékelők bekapcsolásával 13 ó, GPS energiatakarékos üzemmódban 50 ó !!!

 

Polar-V800

Ha valaki triatlonozni vagy komolyabban szeretne futni és egy elegáns jó kinézetű órát akkor a POLAR V800-at ajánlom. Triatlonozásnál meg szinte kötelező egy normális, multifunkciós óra ami mindhárom sportban tudja mérni a pulzusunkat és még egyéb adatokat. Választék van, sok gyártó foglalkozik már triatlonozásra alkalmas órákkal, de ki az aki a legrégebb óta foglalkozik pulzus méréssel ? A Polar …….

Rövid története (angol):

Polar Electro Oy (globally known as Polar) is a manufacturer of sports training computers, particularly known for developing the world’s first wireless heart rate monitor.

The company is based in Kempele, Finland and was founded in 1977. It now has 26 subsidiaries with 12,000 total employees that supply over 35,000 retail outlets in more than 80 countries; the Polar company itself has approximately 1200 employees worldwide. Polar manufactures a range of heart rate monitoring devices and accessories for athletic training and fitness and also measure heart rate variability.

Forrás : wikipédia

Persze a Polar V800 nem csak a triatlonosoknak lett vagy lehet kedvenc órája. Kinézetre nekem az elsődleges szempont a viselhetőség volt, hiszen mindig viselni fogom. Ha megnézzük a focibírók kezét többnyire ezt a típust hordják (hordták a Foci VB alatt is) .

 

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Jómagam is beruháztam egy ilyen órára. Polar RC3-GPS után váltottam erre az órára. Nem bántam meg teljes mértékben kiszolgál. Alvásfigyelő funkciója és a BT-os adatkapcsolatnak köszönhetően az okosóra funkcióját is teljes mértékben kihasználom. Igaz azóta megjelent az “utódja” a POLAR M600 ami nem jó konstrukció. Nagyon vágytam rá, majd kicsit utána néztem. Volt szerencsém kipróbálni, de ez sajnos nem hozta be a tőle elvárt sikert. Szerintem röviden : egy nagy baklövés. Nem is értem a tervező mérnököket, hogy nem előzi meg a megjelenés előtt egy teszt vagy a vásárolókat csak meg kellene  kérdezni, hogy milyen újdonságokat tegyenek bele akkor nagyon nem tudnának mellé lőni. Üzemideje és megjelenítő funkciója botrányos főleg ha valakinek van V800-asa. POLAR M600-as tesztet itt olvashatjátok.

Visszatérve a POLAR V800-ra

Számomra fontos volt a megjelenésen kívül az eddigi edzéseim megőrzése vagy importálása. Sajnos nem mindegyik óra adatait lehet kimenteni (.gpx, .tcx) Szintén első helyre helyeztem azt a funkcióját, hogy a víz alatt is méri a pulzusunkat (ellentétben a Suntoo-val ami úszás befejezése után szinkronizálja át az adatokat). Azóta arra is rájöttem, hogy minek kellene a vízben úszva mérni a pulzust ? Teljesen felesleges, úgysem tudunk olyan veszélyesen magas pulzust produkálni, mint futásnál vagy biciklizésnél. Másik fontos, dolog ellenben a futásnál és biciklizésnél tudjuk edzés, verseny közben nézni a pulzusunkat addig úszás közben vagy versenyen kizárt, hogy ezzel foglalkozzunk. Maximum verseny után ki tudjuk elemezni ezt tudom elképzelni a vízben mért pulzus adatok értelmének. Így én is leszoktam a vízben mérni a pulzusomat.

Vásárlás : 2016.03.07.

Ára : 99.990 (Decathlon akció)

2016.03.07 Polar V800 vásárlás dátuma

Dobozában csücsülve is szép darab. Feketét vettem, bár ott ahol vásároltam nem volt választék. Ne felejtsük levenni a képernyő védő fóliát, mert különben ugyanazt az adatokat fogjuk mindig látni 🙂

Mit kapunk a dobozban ?

  • POLAR V800
  • H7 BT senzor
  • mellkaspánt
  • csipeszes töltő
  • leírás(ok)

Csináltam egy unboxing (kicsomagolós) videót amiben kiderül.

 

Beüzemeléshez semmi más nem kell csak lehúzni a fóliát és a saját adatainkat beállítani.

  • Settings / Physical sett./
  • Weight – súly
  • Height – magsság
  • Date of Birth – születési dátumunk
  • Sex – milyen neműek vagyunk
  • Training background – mennyit edzünk hetente
  • Max heart rate – maximális pulzusunk
  • Resting heart rate – nyugalmi pulzusunk
  • VO2 max – ha még nem tudjuk akkor majd egy fitnesz teszt után meglesz

Majd az óránkat dugjuk össze a számítógéppel és szinkronizáljuk és ha kell frissítsük az órát. Gépünkre egy programot kell telepíteni ezt innen tudod megtenni a linkre kattintva.

Link : flow.polar.com/start

Majd a indítsd el programot és csatlakoztasd az órát a “csipesz” segítségével másik végét pedig az USB portba dugod. Hangjelzés fogja tudtodra adni ha sikerült jól csatlakoztatnod az órát.

polar flow snyc

Személyes beállítások

Sok mindent be kell állítani az óra beindításánál, de ettől lesz személyes az egész óra, mondhatnám úgy is, hogy személyre szabott. Itt nem csak a testi adatokat lehet megváltoztatni mert az elején megadjuk a (súlyunkat) tömegünket ami később változhat és változtatni is kell, hiszen ha edzettebbek vagyunk valószínű testünk összetétele is változni fog. Ezt manuálisan tudjuk felvinni adataink közé. Itt

Settings.jpg

Majd állítsuk be a sportágakat mit szeretnénk, vagy mit fogunk sportolni. Később ez is változtatható sőt ezt a POLAR applikációban a telefonon keresztül is megtehetjük, hozzáadhatunk és elvehetünk az előre beállított sportokat. Összesen 20 sportot tehetünk fel óránkra, de természetesen ettől több sport közül választhatunk (kb.123 db – ennyit számoltam 🙂

 

sports list

Első próbák

Természetesen a puding próbája az evés, így hát elmentem az új edzőpartneremmel kipróbálni mit is tud. Mondhatnám földön-vízen-levegőben, de ennek csak két verzióját tudja, földön és vízben. Vagyis hármat is, de a harmadik a bicikli. Persze sok sportot beállíthatunk magunknak így nemcsak a triatlon szerelmesei használhatják ki a nagy tudású POLAR V800-ast.

Majdnem mindegyiknél fontos a mozgás minősége és a pulzus rögzítésének lehetősége. Tehát nem csak egy sportot a futást vagy a triatlont tudjuk rögzíteni az órával hanem számtalan lehetőség van. Persze mindenki más adatokra kíváncsi egy-egy sporton belül. Jómagam is másra vagyok kíváncsi egy terepfutásnál és más számok érdekelnek egy aszfaltos versenynél. Ezeket személyre szabhatjuk és beállításuk szintén a mobil applikációból is történhet. Természetesen egy szinkronizálás feltétlenül szükséges ahhoz, hogy az új beállítások érvénybe lépjenek. 

Edzések monitorozása, elemzése, kiértékelése

Ez talán a legfontosabb része az órának. Ezért vettük meg. Sokszor elgondolkozok azon, hogy a kezünkön egy számítógép tudású órát hordunk és ami egyben egy kis “EKG”  tudással rendelkezik (tudom az EKG 12 pontos elvezetésű).

  • Felső grafikon : pulzus görbe
  • Középső grafikon : lépés frekvencia, lépés szám
  • Alsó grafikon : szintemelkedés

v800 hr data

Ha edzettünk, utána a bal alsó gomb megnyomásával tudjuk szinkronizálni az óránkat. Ekkor már telefonon is meg tudjuk nézni a kis applikációval Flow Polar (ingyenesen letölthető a Google Play-ből vagy a App Store-ból)

training analyse
Számítógépes felületen sokkal több adatot tudunk megnézni elvégzett edzéseinkről.

Recovery Status

Fizikai aktivitásunknak két része van : az egyik az edzés a másik fele a regeneráció, pihenés.

Ha elmegyünk edzeni (maradjunk a futásnál) ez a szervezet számára egy stressz. Még ha pulzuskontrollal is tesszük és jótékonyan is hat akkor is. Ezt a stresszt ki kell pihenni (recovery) és akkor jöhet a következő pulzuskontrollos edzés. Ekkor tud érvényesülni a szuper kompenzáció, hiszen a megfelelő mennyiségű edzés után egy minőségi és mennyiségű pihenés kell következzen. Ezt tudjuk megfigyelni és szemmel tartani ebben a menüpontban. 

Polar V800 status screen

Ha ezt a képet látjuk óránkon akkor a “piros” gombot megnyomva kaphatunk információt edzettségünk állapotáról. Ennek négy fokozata van.

  1. Very Starined – túl edzett
  2. Strained – edzett
  3. Balance – egyensúly
  4. Undertrained – alul edzett

Edzésünk sportolásunk után kapunk egy Summary-t ami megmutatja, hogy az adott terhelést mennyi pihenés kell kövesse a következő terhelésig. Ettől függően fog a status bar felemelkedni mint egy oszlop diagram. Mutatva az edzettségünket. Miért érdemes figyelni edzések után erre ? Mert a legtöbben sajnos össze-vissza sportolnak és nincs semmi tudatos felépítés az edzésekben. Ehhez nyújt segítséget a POLAR V800-as. Ez a kis videó bemutatja azt amit leírtam.

Tehát figyeljünk arra, hogy ha sportolni megyünk vagy versenyre készülünk milyen információt ad az óra az edzettségünk állapotáról. Természetesen az egyensúly megtartása a lényeg és törekedni kell arra, hogy ha nagyobb terhelésű versenyen edzésen vettünk részt akkor utána ameddig nem sikerül Strained (edzett) vagy Balance (egyensúly) formában kerülnünk addig ne menjünk ki újabb edzést csinálni mert az nem építő jellegű lesz a szervezetünkre hanem leépítő, nem fogunk fejlődni semmit. Szemléltetés képen elhelyezek itt egy ábrát a szuper kompenzációról, hogy jobban érthetőbb legyen mennyire fontos a pihenés és a megfelelő időzítés edzés szempontjából.

Szuper kompenzáció.jpg
Kép forrása : futolepes.com

Ábrán látható, hogy a nem megfelelő időben, edzettségi, kipihentségi állapotban kapja a szervezet a következő terhelést akkor az nem hasznos a fejlődés szempontjából. Használjuk ki helyesen ezt a funkciót és akkor a fejlődésünket biztosra vehetjük, hiszen ez a mi paramétereink alapján számolja ki ezeket. Nem szabad úgy edzeni, hogy : “a Pisti is kimegy minden nap edzeni és olyan jó eredményeket ért el, ezért én is így csinálom” 

Igen lehet, hogy ő jó eredmények tud hozni azzal, hogy kimegy minden nap edzeni, de vajon a mi szervezetünk ugyanolyan mint a megnevezett ‘Pisti” ?! Biztosan nem. Mindenki más adottságokkal rendelkezik és ezért fontos a személyre szabás és a folyamatos kontroll a biztos fejlődésünk érdekében.

Today’s activity – napi aktivitás

Polar V800 Todays activity screen .jpg

Ezt már majdnem minden óra figyeli és monitorozza. Ezzel elkerülhetjük azt, hogy egyik nap túl sokat edzünk másik nap meg nem csinálunk semmit. Az aktív pihenés sokkal minőségibb mint a teljesen passzív.

 

today's activity
 eleget mozogtam ?!

Lépéseinket és mozgásunkat figyeli az óránk. Ez alapján küld értesítéseket a képernyőre, hogy “It’s time to move” (itt az idő a mozgásra). Valakit ez frusztrálóan érint, de nekem kifejezetten jól jön, hiszen ülő munkát végzek én is így néha megfeledkezek milyen régóta vagyok a gép előtt.

Daily Activity.jpg
nem volt inaktív időm – nincs sárga háromszög 🙂

Más hasznos funkciója is van ennek a menüpontnak, mégpedig a napi kalória számítás. Mennyit kell ennünk ahhoz, hogy a testsúly managementünk jó legyen. Akár fogyni szeretnénk akár izomban gyarapodni. Sportolás után kifejezetten fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje és CH (szénhidrát) bevitel ezeknek az összes mennyisége fogja adni a napi kalória bevitelt.

Activity _ Health benefit _ Steps.jpg

Felmerül a kérdés : Milyen mennyiségű kalória felhasználásunk van ? Ez is egyéni  ! Miért ? Mert mindenkinek más a test összetétele és más a neme (férfi-nő) más korúak vagyunk stb..ezért egyértelmű, hogy a napi kalória felhasználásunk is eltérő mennyiségű.

Miből áll össze a napi kalória mennyiségünk ?

  • training – edzésünk (ha volt)
  • activity – napi aktivitásunk (ha csak nem fekszünk egész nap)
  • BMR – alap energia igény a szervezet fenntartásához szükséges minimum

BMR (napi kalória minimum) kiszámítására van egy képlet is ami szintén megközelítőleg ki fogja adni mennyit kell ennünk. Ezzel szintén közelebb kerülünk a valós adatokhoz  hiszen ez a lényeg személyre szabottan.

Ezek összessége adja ki a napi kalória igényünket ! Ezzel a számmal számolhatunk hiszen az óra figyeli az egész napunkat. Nagyon mellé nem tudunk nyúlni ha ez alapján csinálunk pl. kalória deficitet ha testsúly managelés az elsődleges szempont.

Kinézet – watch face

Sportos és elegáns, tehát minden ruhához felvehető.

Megjelenésre nem lehet panasza és a viselőjének sem.  Kijelző “arcát” még tovább variálhatjuk. Ha akarjuk és nem szeretjük az analóg számlapos megjelenést akkor választhatjuk a digitális számlapot.

Polar V800 First screen .jpg

Digitális számlapnál az alsó részt személyre szabhatjuk. Vagy a napi aktivitást láthatjuk vagy a nevünket amit megváltoztathatunk a menüben. Alul látható a “JánosFut” felirat.

20190909_1317451933981536687877769.jpg

Diary – napló, naptár

Polar V800 Diary screen

Középső “Piros gomb” megnyomásával itt vissza nézhetjük az edzéseinket ami 2 hónapra visszamenőleg tárolja az edzéseinket. Tehát az órát érdemes időközönként szinkronizálni a számítógéppel. (bár töltésnél ez úgyis automatikusan megtörténik)

Ha egynél több edzést vagy multisportot (triatlon) végeztünk akkor szám formájában láthatjuk az edzéseink számát. Erre kattintva láthatjuk a többi tevékenységünket.

Navigáció a POLAR V800-al !!??

Lehet egyáltalán navigálni ? IGEN !!Sokan kérdezik, de hogyan ?

Kedvencek (Favorites) menüpontban előre feltöltött, elhelyezett .gpx file segít a tájékozódásban amikor egy olyan útvonalon futunk, túrázunk ahol még nem jártunk tehát nincs ismeretünk az útvonalról ekkor jön jól ez a lehetőség, funkció. 

Hogyan tudjuk feltölteni az adott útvonalat ?! Egyszerűen.

Nevünk mellett lévő “csillagra” kattintva hozzuk elő a feltölthetőséget.

Import route_1.jpg

Itt a .gpx és .tcx file-t tudjuk csak feltölteni. Ez előzetesen meglévő útvonalból tudjuk kiexportálni. 

Import route.jpg

Ha ez megvan csak arra kell figyelni, hogy amikor ott vagyunk a kiinduló pontnál vagyunk akkor kell (lehet) elindítani. Két lehetőség közül tudunk választani vagy az eredeti irányba vagy az ellenkező irányba indulunk el.

Import route_2.jpg

Running Program – Season planner

Minden valamirevaló sportoló előbb-utóbb megméretteti magát egy versenyen. Ehhez tervezni kell (érdemes) sportforma időzítése létszükséglet. Ciklusokat (mikro-makro-mezo) is látni kell attól függetlenül mikor van a verseny. Ehhez nyújt segítséget a POLAR Flow programban a Running Program.

Running Program.jpg

Itt kiválasztjuk milyen versenyen szeretnénk indulni, mi a neve (pl. Vivicittá félmaraton) majd megadjuk a dátumot. Be lehet állítanunk mennyi a heti edzésnapunk, ezen belül mennyi az edzés idő és végül az edzés erősségét amit szoktunk végezni.

Season Planner

Ez pedig segít felkészülnünk egy adott verseny szezonra (sportforma időzítés)

POLAR V800 tesztek  

(azt hiszem egyedülálló a konkurenciákkal szemben)

  1. Fitness Test
  2. RR Recording
  3. Orthostatic Test
  4. Jump Test

1. Fitnesz teszt (VO2 max)

Egyszerűen a VO2 max-unkat becsüli meg a kapott adatokból. 5 perc a teszt és a végén kapunk egy index számot. Ez elvileg megfelel a Vo2 max-unkkal.

Fitnesz teszt.jpg

Megnéztem ugyanezt a tesztet reggel még egyszer és ………..49 lett. Egyszóval senki se tekintse referenciaként erre a tesztre. By the way : a VO2 max egy osztószám tehát a testtömegünket osztja el a maximálisan felvehető oxigén. Ha kicsit súlyt veszítünk vagy testzsír %-ot akkor máris jobb eredményt kapunk.

Vo2 max 49.png

2. R-R (pulzusvariábilitás)?!

R-R a két pulzus szám között eltelt időt méri. Ezt a tesztet az órában tudjuk elindítani és addig tart ameddig akarjuk, bármikor megszakítjuk. Ehhez le kell feküdni és nyugodtan és megpróbálni semmire sem gondolni.

R_R recording.jpg

Ebből milyen következtetéseket lehet levonni ? Az idegrendszerünket ért hatásokat tudjuk megfigyelni. Paraszimpatikus és a Szimpatikus idegrendszer állapotát tudjuk ellenőrizni. Ezt önmagában nem, de a kiexportált file-ból a KUBIOS HRV progival szép eredményeket kapunk.

Kubios eredmény.jpg

De ezekből a daigrammokból csak ezek az adatok fontosak. Vajon miért kell ez nekünk ?

Paraszimpatikus & Szimpetikus idegrendszer állapota.jpg

Nagyon egyszerű : az edzés egy stressz a szervezetnek, amit ki kell pihenni, ahhoz, hogy adoptálódni tudjon. Ha nincs megfelelő regeneráció akkor a szuper kompenzáció sem érvényesül.

2. Orthostatic teszt

Ez is egy olyan mérés ami a szívünket, idegrendszerünket ért hatást mutatja meg. 

Ennél a mérésnél szintén fekvő, nyugodt állapotban kell lennünk, majd egy idő után (óra jelzi hanggal, rezgéssel) fel kell állnunk az alvó helyzetből. Azaz pihenés közben ér minket egy inger, ezt hogyan tudjuk feldolgozni. Ha fáradtak vagyunk vagy kimerültek akkor nem tudjuk megfelelően feldolgozni a minket ért stresszt.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Videóra is felvettem a teszt végét és az eredményt.

Folytatom a tesztet……….