VO2 max

VO2 max mérése, becslése

vo2maxsymbol-thumbnail

A tudományos megfogalmazása wikipédia szerint :

VO2 max a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét adja meg. (A név eredete: V térfogat, O2 oxigén, max maximum), nevezik még maximális oxigén felvételnek is. Mértékét megadják abszolút formában: liter oxigén percenként (l/min); illetve relatív formában: milliliter oxigén, melyet a test 1 kilogrammja vesz fel percenként (ml/kg/min). Az utóbbi mennyiség összehasonlítási alapot ad a különböző sportágak versenyzőinek edzettségi állapotuk összehasonlítására.

Becslése kezdő sportolók számára

Cooper-teszt

A Dr. Kenneth H. Cooper által készített tanulmányban leírt Cooper-teszttel egyszerűen tájékozódhatunk fittségi állapotunkról.

A feladat megmérni, hogy a lehető legnagyobb erőbefektetéssel hány métert vagyunk képesek futni 12 perc alatt. Miután ezt lemértük, az alábbi képlettel egy közelítő értéket kaphatunk körülbelüli VO2 max-unkról (ml/min/kg formában): VO2 max= d12-505/45  (ahol a d12 a Cooper-teszten futott távolság méterben megadva).

TERMÉSZETESEN A TELJESÍTMÉNYDIAGNOZISSAL, TESZT KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT KÉSZÍTETT  VIZSGÁLAT MUTATJA MEG LEGJOBBAN AZ ADOTT SZEMÉLY  PONTOS  ÉRTÉKEIT !!!

Itt egy táblázat ami megmutatja a nemenként és korcsoportonkénti eredményeket. Ebben megnézhetjük az elért eredményünket és következtetéseket vonhatunk le az elért érték kapcsán.

VO2max sources polar.jpg

Forrás : polar.com

Mit mutat és miért fontos a VO2 max értéke?

Minél intenzívebb testgyakorlást végzünk, annál többet lélegzünk oxigénfelvételünk és működő izmaink energiaellátása érdekében. Oxigénfelvevő képességünk azonban korlátozott és egyénileg változó, azaz mindenkinek megvan a maga “maximális oxigén felvételi szintje”, azaz VO2 max értéke.

Arról kérdeztük Dr. Matusovits Andreát, a Sportorvosi Központ sportorvosát, hogy mit mutat és miért fontos ez az érték a sportban. Arra is kerestük a választ, hogyan mérhető ez az adat, és az eredmények hogyan építhetők be az edzésmunkába a jobb teljesítmény érdekében.

Mit jelent pontosan a VO2 max?

A különböző belső szervektől: a légzőszervrendszertől, a vérkeringéstől, a szívtől és az oxigént felhasználó izomsejtek működésétől függ az, hogy mennyi oxigén tud eljutni az izmokhoz, és hasznosulni a sejtekben. Nagymértékben meghatározza ezen kívül az edzettségi szint, a genetika valamint az életkor is, mert az évek előrehaladtával ez az érték csökkenést mutat. Az, hogy mennyi a szervezet által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyisége, pontosan mérhető a VO2 max érték segítségével, amely megmutatja, hogy hogy hány milliliter oxigént szállít és vesz fel a test 1 kilogrammja  percenként (ml/kg/min).

Hogyan lehet mérni ezt az értéket?

A vizsgálatot sportorvosnál, teljesítményfelmérő laboratóriumban, vagy pályateszten hajtják végre, melyhez a sportolót maximális oxigén-felvételi állapotba hozzák. A mérést laboratóriumi körülmények között, speciális mérő műszerrel felszerelt futógép, kerékpár, evezőspad, stb. segítségével lehet elvégezni, különböző protokollok szerint. Az összehasonlítás alapjai, a saját előző teljesítmények, illetve más sportolók teljesítményei, sőt más sportágak képviselőinek teljesítményei lehetnek. Fontos, hogy ezeket a teszteket ugyan olyan, standard körülmények között végezzék, tehát például azonos napszakban, hőmérsékleti viszonyok között. A terhelést fokozatosan növelik, miközben műszerekkel figyelik a sportoló légzését, pulzusát, illetve mérik a ki- és belégezett oxigén és szén-dioxid mennyiségét. A teszt alatt mért legnagyobb oxigén felvételi érték, a V̇O2 max értéke.

Hogyan fejleszthető a VO2 max?

A VO2 max  javítása cardiovascularis, azaz szív- és érrendszeri/állóképességi edzésekkel történhet. Az állóképességi edzés aerob tevékenység, azaz az energiát szolgáltató tápanyagok oxigén jelenlétében alakulnak át energiává az izmokban. Magas pulzusszámon, a maximum pulzus, 93-98% mellett érdemes végezni. Az állóképességet fejlesztő edzések során figyelembe kell lenni a fokozatosságot, az egyéni terhelhetőségét, hiszen minden állóképességi terhelési módszer specifikus élettani hatást gyakorol a sportolóra.

Bár a VO2 max  értéke fokozható, de korlátai azért vannak, hiszen a nagyságát befolyásoló tényezők nagyrészt állandók. Az egyik ilyen tényező például a maximális pulzus, amit a legkeményebb edzés sem képes növelni, sőt, ahogy öregszünk, egyre alacsonyabb. A másik, az egy szívösszehúzódással pumpált vér mennyisége, amely részben genetikailag meghatározott. Ez utóbbi azonban edzéssel növelhető, hiszen a szív is izom, az edzés hatására nagyobb és hatékonyabb lesz. Ezért figyeljük a szív edzettségi mutatóit. Érdekes tény, hogy a válogatott sportolók, magaslati edzőtáborba járnak edzeni, mert a ritkább levegő hatására fokozódik a vér oxigén szállító funkciója.

Miért fontos ez a mutató a sportban?

A sportolók teljesítményének vizsgálata során, a VO2 max  értéket fontos viszonyítási pontnak tekintjük. Például egy futó tényleges oxigénfelvétele kifejezhető a sportoló egyéni VO2 max szintjével, ami tükrözi, hogy milyen mértékben érzékeli a futó a teljesítményéből eredő megterhelést, azaz mennyire közelíti meg ezzel egyéni teljesítőképességének határát. Tehát, ha két futó, aki azonos sebességgel fut, s ehhez azonos mennyiségű oxigént használ fel, különbözőképpen érzékelheti az ebből eredő fizikai megterhelést. A kettő közül a magasabb egyéni % VO2 max  szinttel rendelkező sportoló számára kevésbé lesz megerőltető a táv. A mutató azért nagyon fontos tehát, mert ennek segítségével, össze tudjuk hasonlítani különböző sportolók azonos sportágakban illetve különböző sportágakban megmutatkozó teljesítményét, illetve megítélhetjük edzettségi állapotukat. Azokban a sportágakban, melyekben az állóképesség fontos része a teljesítménynek (pl. futás, országúti kerékpár, evezés, sífutás), az élversenyzőknek rendkívül magas a VO2 maximuma.

 

Forrás : http://napidoktor.hu

 Végére pedig nézzünk egy Világrekord összeállítást 
vo2 max world record

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.