ENSPORT 2017

  • Hely : ENSPORT labor
  • Cím : 1047 Budapest, Károlyi István utca 11.
  • Idő :  45 perc
  • Ára : 27.900 Ft  további ár lehetőségek
  • Diagnosztikát végző (edző ): Majkut Dalma (Rózsavölgyi Balázs)

Igaz nem most van az évértékelőm, de az egy év munkáját most tudom összesíteni hiszen újból elmentem egy teljesítmény diagnosztikára az ENSPORT-hoz. Pontosan egy év telt el az előző méréshez képest, ennél jobban tervezni sem lehetett volna.

Nagy kíváncsiság volt részemről, hogy milyen eredmények fognak születni hiszen az elmúlt év nagymértékben az alacsony(abb) pulzuson végrehajtott edzések sokaságával telt el. Nekem is felmerültek a kérdések. Tudok-e még fejlődni ? Van-e még bennem tartalék 43 évesen ? Jól csinálom amit csinálok edző nélkül ? Jó úton haladok ?

Ezt egyetlen dologgal tudhattam meg : Teljesítménydiagnosztika, mert a számok nem hazudnak.

Teljes diagnosztikáról videót készítettem (később mert vágás alatt van) így most nem írom le a folyamatot lépésről lépésre azt már megtettem korábban. Csak a 2016-2017 kapott adatait hasonlítom össze.

2016-os Telj.diagról itt olvashattok : ENPSORT Teljesítmény diagnosztika

Egy év munkája nem kevés 4000 km !!!! Ebből 2500 km biciklin tettem meg 1400 km futva (az előző évekhez képest jóval kevesebb 700 km-rel ! és 100 km úszás. Ennyit sportoltam, de persze nagyon sok kiegészítő saját súlyos edzés is volt 2016-ban. Nagyon fontosnak tartom, hogy legyen forma ne csak súlyvesztés hanem a definiáltság és az izmok feszessége elengedhetetlen számomra. Sok futót látok annyira alaktalanul, hogy az rémisztő. Úgy néznek ki mint a kifosztott uzsonnás zacskó és büszkén hirdetik lefogytam ! Igen lefogytál, de miből jóember ?! Mert ugye a mérleg tényleg kevesebbet mutat, de a számok között azért kellene tudni olvasni is ha már a tükörben nem látjuk. Milyen testzsír százalék és izomtömeg társul ehhez.

Visszatérve a diagnosztikai eredményemhez nézzük a számokat…….(csak a fontosabbak)

2016.02.24. vs. 2017.02.28.

TESTÖSSZETÉTEL

Tömegem 2016 : 86 kg (16,66 % testzsír) 14,3 kg zsírtömeg

Tömegem 2017 : 86,5 kg (17,7 % testzsír) 15,3 kg zsírtömeg

Itt van bőven munka hiszen ha a testzsír %-ot sikerül lejjebb vinnem egyértelműen hatékonyabb leszek. Nő a VO2 max arányszámom is hiszen ott a kg-mal osztunk.

LÉGZÉSFUNKCIÓ

Itt a fejlődés egyértelműen a sok úszóedzésnek a jótékony hatására írható fel. Tüdőkapacitásom is nagyobb lett bár R.Balázs ezt genetikai korlátok és lehetőségekben látta elsősorban azaz ezt születésünkkel örököljük a térfogatot.

Tüdőkapacitás 2016 : 5,6 liter 120 % sportos (átlag 4,66 l)

Tüdőkapacitás 2017 : 5,75 liter 124 % sportos (átlag 4,63 l)

VO2 Max 2016 : 39,2  ml/kg/perc (itt betegség után mentem)

Vo2 Max 2017 : 48 ml/kg/perc

Oxigénszint 2016 : 97% terhelés előtt – 95% terhelés után

Oxigénszint 2017 : 97 % terhelés előtt – 95% terhelés után

Ebben a táblázatban megpróbáltam összehasonlítani a két év laktát és pulzus eredményét. Nem kell doktori végzettség, hogy észrevegyük a nagy változást ami 1 év munkája. Alacsonyabb pulzuson tudtam ugyanazt a sebességet elérni és a laktát szintem is sokkal lassabban emelkedett. pl.8 km sebességen 21 bpm csökkenés !!!!

    2016 2017 2016 2017 2016 2017
TERHELÉSI LÉPCSŐK LAKTÁT (mmol/l) LAKTÁT (mmol/l) PULZUS (bpm) PULZUS (bpm) IDŐ (mp) IDŐ (mp)
0 Nyugalmi érték 1,6 1,20 66 55    
1 8 km /h 2,4 1,47 144 123 180 180
2 10 km /h 2,2 1,61 151 137 180 180
3 12 km/h 2,8 2,15 162 154 180 180
4 14 km/h 5,3 3,44 177 168 180 180
5 16 km/h 8,6 5,88 184 180 180 180
6 18 km/h 12,7 8,85 184 185 60 110
7              
8              

A következő ábrán láthatjátok a ezeket az adatokat egy pulzusgörbén terhelés alatt. Pontozott egyenes a 2017-es eredmény. Jól látható a fejlődés hiszen a (kék vonal) laktát szintem is egyenletesen és sokkal később emelkedik mint 2016-ban. Azaz 8-10-12 km /h sebességet majdnem ugyanazon a laktátszintem teljesítettem, miközben pulzusom számottevően nem emelkedett meg. 18 km / h futásomat is sikerült tovább fokoznom. Míg 2016-ban csak 60 mp-et tudtam ebben a tempóban töltetni 2017-ben 110 mp.

ensport-eredmenyek_pulzus-gorbe-2016-vs-2017

Edzészónák

Ez kifejezetten fontos terület hiszen itt mutatkozik meg a munkánk eredményessége vagy sem. Melyik pulzustartományt kell edzeni és mi fejlődött ?! 2016-os Maratont 140-150-es pulzuson csináltam végig (E2). Ez nagyon sokat fejlődött az elmúlt évben. Ebben a tartományban töltöttem a legtöbbet ez látszik is. Most az E1-es tartományt fogom megerősíteni az edzőmmel Rózsavölgyi Balázs segítségével hiszen a hosszútávú triatlon versenyen abból kell dolgozni.

2016 edzészónák.jpg
2016-os Edzészónák
edzeszonak
2017-es Edzészónák

Pulzuszónák

Itt is megfigyelhető a pozitív változás 2016-os pulzuszónáimat tekintve. Az összes zóna pulzushatárai lefelé tolódtak el azaz ugyanazt a sebességet hatékonyabban (alacsonyabb pulzuson) tudtam teljesíteni.

pulzus-szonak-2016
2016-os Pulzuszónáim
pulzus-szonak-2017
2017-es pulzuszónáim
Regeneráció

Ez nagyon fontos a versenyek közbeni frissítésénél hiszen ha megállunk inni 1-2 perc alatt sokat segít ha jó a rövidtávú regenerációm itt vesszük hasznát. A hosszú távú regeneráció pedig a versenyek végeztével mennyire hamar tudjuk visszaállítani a pulzusunkat. Ebben fejlődtem nagyobb mértékben hiszen itt 20 bpm-el lejjebb tudtam vinni az értékeket.

2016-regeneracio
2016-os regenerációm
2017-regeneracio
2017-os regenerációm
Versenyidők alakulása

Ezek az adatok valahogy hatnak az emberre akarva akaratlanul is. Ha ott van, hogy meg tudod futni ezzel a futásteljesítménnyel akkor csak megpróbálja az ember megközelíteni az értékeket ?! NEM ? Nekem nagyon motiváló tud lenni, hogy meg tudom futni azt az időt. Ez egy “mentális mankó” tud lenni a versenyeken. Szépen fejlődtek ezek a számok is vagyis elvileg rövidebb idő alatt tudom abszolválni az adott prognosztizált versenyt. Persze R.Balázs elmondta, hogy a körülményeknek is optimálisnak kell lenni hiszen ezt futópadon mérték ahol nem esik az eső és nincs napsütés sem ami(k) – és még számtalan dolog – befolyásolni tudják az időmet, tempómat.

2016-os-versenyidok
2016-os becsült versenyidők
2017-versenyidok
2017-es becsült versenyidők

Összegzés

Az általam az elmúlt egy évben képviselt szemlélet, edzésmódszer kiváló. Ennek több okból is örülök, hogy visszaigazolást nyert. Mivel a blogban sokan keresnek meg tanácskéréssel ezért nem mindegy kinek mit mondok. Ha én hülyeséget csinálok és teljesen képtelen vagyok a fejlődésre akkor ezt nem biztos, hogy jó ha megosztom másokkal is. Mivel itt erről szó nincs sőt pont az ellenkezőjéről van szó. Szemmel látható a fejlődés a 2016 és 2017-es teljesítmény diagnosztika adatai között.

Most az ENSPORT-nál edzői segítséggel Rózsavölgyi Balázzsal munkát folytatjuk amit megkezdtem. Nagyon kíváncsi vagyok arra ha én edző nélkül ekkora fejlődésre voltam képes, akkor Balázzsal a mit tudunk összehozni a közös munkánkkal ?

Szerintem  “határ a csillagos ég ” !!