ENSPORT 2017 (BIKE)

  • Hely : ENSPORT labor
  • Cím : 1047 Budapest, Károlyi István utca 11.
  • Idő :  45 perc
  • Ára : 15.500 Ft (ha van edződ) további ár lehetőségek
  • Diagnosztikát végző edző : Rózsavölgyi Balázs

ensport felirat

Elérkezett ennek is az ideje, amit már edzőm Balázs emelgetett. Nincs mese meg kell csinálni, fel kel mérni a pulzus zónákat és meg kell nézni mit tudok kihozni magamból biciklin. Ez is ugyanannyira fontos mint a futás teljesítmény diagnosztika. Ha nem tudjuk a saját, egyéni pulzus zónákat hogyan edzünk ? Mi alapján ? Becslés ? Szám formulák, sémák ? Nem jó nem egyéni és csak becsült értékek. Futás diagnál is ha a sokak által HIBÁSAN  használt (220-életkor) max-al számolok akkor nekem 175 lenne a maximális pulzusom. Aminél nekem teszt alatt sikerült 11-el magasabb pulzuson is futnom (186) Tehát ne tippelgessünk és ne hagyatkozzunk az óránkra mert az nem tud személyre szabott zónákat megadni. Főleg ha valaki edzetlen és a becsült zónákban futkorászik vagy a max-on ami némely embernél szívinfarktus közeli állapot.

Teszt lépései

Tulajdonképpen ugyanazok ami a futás diagnál, így a légzésfunkció vizsgálatot nem is csináltuk meg mert 3 héttel ezelőtt néztük. Érdemben nem tud akkorát fejlődni a légzésfunkcióm, hogy azért most érdemes lett volna “szondáztatni”. Így a alap adatok és felelősségnyilatkozat aláírása után jöhetett a testösszetétel elemzés

Test összetétel (TANITA BC601-es test elemző mérleggel)

Testem tömegének megállapítása, zsír, izom, víz (hidratáltság ) megvizsgálása. Ebben 3 hét leforgása alatt is tudtam kisebb értékeket hozni. Ha nem is hatalmas számok, de majdnem 1%-kal kevesebb zsír van rajtam ami kilókban kifejezve 1,5 kg és ez nettó testzsír amiben nincs izom, víz veszteség ! Ezt az értékeket is lejjebb kell vinnem 83 kg és 13% -ra.

testösszetétel elemzés

test tömeg megállapítása
HRV ( szimpatikus – paraszimpatikus idegrendszer) 

Szokásos öt perces relaxáció a vizsgálathoz szükséges idő. Ezalatt érdemes a feladat koncentrálás helyett a légzésre figyelni,koncentrálni. Tesztnek ezen részén azt hiszem soha nem fogok addig normális értékeket produkálni míg éjszaka dolgozom és a biológiai órám nem tud rendesen működni. Balázs az edzőm is “beleegyezően” vette tudomásul nem mindenki munkája stresszmentes. Ha a folyamatos kialvatlanságot annak vesszük !Pedig fontos lenne ezeknek az adatoknak a helyrerakása.

Biciklizés ellenállással

Balázs már beérkezésemkor betette a biciklimet a “görgőhöz” hasonlító szerkezetbe. Szerencsétlenségemre pont indulás előtt eresztett le a kerekem, de ez nem befolyásolta, hogy a tekerést elkezdjem. Hiszen az első kerék csak támaszkodásnak kell a teszt közben.

Fuji TRI bike teszt padon

Bekészítettem a frissítést ventilátor bekapcsolt állapotban olyan volt mintha menetszélben tekertem volna. Majd kezdődhetett a teszt amit egy tablet kijelzőjén követhettem nyomon. Ez nagymértékben megkönnyítette a tekerést mert minden fontos adat előttem volt. Így nem volt annyira unalmas a teszt kicsit interaktívabb volt. Ettől már csak az lett volna jobb ha előttem egy csinos hölgy teker bikiniben 🙂

Kijelzőn a következő információkat láttam : 

  • km/h
  • km/h avg
  • km/h max
  • watt
  • watt avg
  • watt max
  • pedál fordulatszám (ezt 80 felett kellett tartani)
  • distance (km)
  • eltelt idő (3 percenként hangjelzés)

tablet monitorozás

Eközben Balázs a monitoron figyelte a a főbb adatokat. Amik igazán fontosak majd három percenként figyelmeztetett az ellenállás megnövekedésére ami hangjelzés is követett. Ekkor olyan érzés volt mintha valaki meghúzta volna a féket. Ezért elég nehéz volt fenntartani a 80-as pedálfordulatot.

watt mérés

Javaslat Balázs részéről : váltás előtt egy kicsit meg kell emelni a pedálfordulatot így nem tud drasztikusan visszaesni.

Hét fokozaton keresztűé tudtam tartani 80-as pedálfordulattal. 175-ös maximális pulzusig. Igazából a nyolcadik fokozat is ment volna csak ott már éreztem, hogy a teljesítményem visszaesett azaz nem tudtam tartani minimum 1,5 percen keresztül a 80-as pedálfordulatot. 

Számadatok tükrében

Fő feladatom az “Egyéni anaerob küszöböt” és a “Laktát termelést” is későbbre kitolni.

laktát görbe

Edzészónáim 

Itt is egyértelműen látszódott, hogy az edzéseim eddig javarészt az E2-es zónában történtek hiszen ez volt a legnagyobb spektrumú. Nekem Nagyatádra az E1-et kell megerősíteni jobban.

edzés zónák

Összefoglalás – konklúzió

Ez a teszt, diagnosztika közel sem annyira megterhelő mint a futás futópadon (legalábbis nekem) pedig a futásból “jövök” a triatlonba, de valahogy mégis. Szükségessége megkérdőjelezhetetlen ha valaki erősödni, edzeni, versenyezni szeretne hiszen addig csak a sötétben tapogatózunk értermetlenül. Ha az árról beszélünk és azon gondolkodunk, hogy megéri-e akkor arányaiban nézve nem hiszem, hogy nagyobb árú bicikli vásárlás után nem fér bele a töredéke a biciklire elköltött összegből erre a fontos információkra, hogy hol edzünk és mennyit. Természetesen itt most nem a trekking kerékpárral tekerő hétvégi apukákról van szó hanem akik teljesítményt mennek és szeretnék optimalizálni a feleslegesen elvégzett edzések számát. Tehát nagyon ajánlott minden versenyzőnek és tudatosan készülő biciklistának. Triatlon versenyre készülőknek meg olyan “Must have” kategória hiszen a versenyek nagyobb részben biciklin dőlnek el ezt ne felejtsük el !