Cooper teszt – avagy 12 perc a pokolig

A szervezet állóképességének és fizikai kondíciójának felmérésére Kenneth H. Cooper (USA) orvos és sport fiziológus elkészítette 12 perces tesztrendszerét, amely idő alatt az egyénnek a lehető legnagyobb távolságot kell megtennie futva.

Ezen 12 perc alatt megtett távolság alapján ötféle edzettségi kategóriába sorolja az embereket: nagyon jó, jó, kielégítő, rossz és nagyon rossz. Az öt kategória korosztályra és nemre bontott táblázatát több tízezer amerikai állampolgár vizsgálata és felmérése alapján készített el.

A legegyszerűbb az atlétikai körpályán futni a 12 percet. Ahány a lefutott körök száma, annyiszor 400 méter és a megtett méterek. Nem túl gyors kezdéssel, erőbeosztással és alapos bemelegítéssel futható a 12 perc.

Ez a teszt nem alkalmas kezdőknek, az első edzés helyett tájékoztató felmérésre. Edzetleneknek futni szigorúan tilos! A kezdő csak akkor tesztelje magát, ha már tud futni folyamatosan 12-15 percet. Fogadásból ne fussa le senki a 12 percet korábban!

Edzettségi kategória

30 év alatt

30-39

40-49

50 felett

I.Nagyon rossz

(nők)

1600 m

1550

1550

1400

1400

1200

1300

1300

II.Rossz

(nők)

1600-1900

1550-1850

1550-1850

1400-1700

1400-1700

1200-1500

1300-1600

1150-1350

III.Kielégítő

(nők)

2000-2050

1850-2150

1850-2250

1700-2000

1700-2100

1550-1850

1600-2000

1700-1700

IV.Jó

2400-2800

2200-2650

2250-2650

2000-2500

2100-2500

1850-2300

2000-2400

1700-2150

V.Nagyon jó

2800

2650

2650

2500

2550

2350

2400

2200

Cooper professzor minden 35 év felett embert külön kér, hogy 12 hét edzésmunka után fussa le először a tesztet !!!

Aztán 6-12 hetes gyakorisággal érdemes lefutni, s az eredményt beírni az edzésnaplóba. Aki rendszeresen edz valamelyik állóképességi sportágban legalább 12 hete, az elvégezheti a 12 perces tesztet úszva vagy kerékpározva is, amelyhez más számértékű táblázatok tartoznak.

A több éve 10-20 kilométereket edző futóknál már nem ez a teszt a megfelelő javulásuk mérésére.

forrás: Monspart Sarolta:Gyaloglás és futás.
Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet, 2001.

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.